Geplaatst op

Hoe slaapt u beter? 10 slaaptips

hoe slaapt u beter 10 tips

Hoe slaapt u beter? 10 slaaptips

Goede nachtrust is cruciaal. Veel mensen worstelen met een gebrek aan goede slaap. Het geheim van goede slaap schuilt niet alleen in het aantal uren dat u in een nacht slaapt. De kwaliteit van slaap telt net zo zwaar. Maar hoe slaapt u beter? Deze 10 slaaptips kunnen helpen om de kwaliteit van uw nachtrust te verbeteren, zodat u fitter en beter uitgerust wakker wordt.

Alles valt of staat met de kwaliteit van uw bed

Wij kunnen u alle mogelijke slaaptips geven, maar alles valt of staat met de kwaliteit van uw bed. U zult waarschijnlijk niet beter kunnen slapen wanneer uw bed niet voldoet. Maar hoe merkt u dat uw bed niet de kwaliteit biedt die u nodig hebt? Bijvoorbeeld wanneer u niet optimaal uitgerust wakker wordt, ondanks dat u het gevoel hebt dat u goed hebt geslapen. Voelt uw lichaam niet soepel wanneer u ‘s ochtends wakker wordt, of zijn uw spieren stijf of pijnlijk, dan kan dit een duidelijk teken zijn dat uw bed niet voldoet. Het aanschaffen van een kwalitatieve boxspring kan dit probleem verhelpen.

Luister naar uw lichaam

Wanneer u ‘s avonds moe bent, bent u dit niet voor niets. Uw lichaam geeft aan dat het aan slaap toe is. Luister daarom goed naar uw lichaam. Sommige mensen gaan elke avond strikt om dezelfde tijd naar bed, maar dit werkt niet voor iedereen. Voelt u zich vermoeid een uur voor uw gebruikelijke bedtijd, geef hier dan gewoon aan toe. U hoeft geen vast slaapschema aan te houden; het is vooral belangrijk om te slapen wanneer u hier echt behoefte aan hebt.

Is uw kamer wel donker genoeg?

Goede verduistering is cruciaal voor kwalitatieve slaap. Niet iedereen realiseert zich dit. Sommige mensen vinden het prettiger slapen met een klein beetje licht in de kamer. Toch is dit niet aan te raden. Het lichaam maakt melatonine aan. Melatonine is een hormoon dat van invloed is op uw slaapritme en wordt aangemaakt uit serotonine. De melatonineproductie komt op gang wanneer het donker wordt. Is uw slaapkamer te licht, dan kan dit de melatonine-aanmaak verstoren. Dit kan ervoor zorgen dat u niet goed in slaap kunt komen. Ook felle verlichting in uw slaapkamer werkt averechts. U kunt beter kiezen voor de juiste bedverlichting.

Vermijd TV en smartphone/tablet

Licht helpt dus niet als u goed wilt slapen. Zorg er daarom voor dat u ruim voor het slapen, minstens een half uur, TV-kijken en op uw smartphone of tablet kijken vermijdt. Schermen produceren over het algemeen een blauwe tint licht. Dit is een tint die het meeste lijkt op daglicht en dat kan uw slaapritme verder verstoren.

Zorg voor een leeg hoofd

Slapen gaan met een vol hoofd, werkt nooit goed. Zorg voor een leeg hoofd voordat u

gaat slapen. Diverse dingen kunnen u hierbij helpen. Voor de een helpt schrijven in een dagboek, voor een andere even lekker de dag bespreken met zijn/haar partner of lekker lezen.

(Lichte) inspanning kan helpen

Hoe slaapt u beter? Misschien door ‘s avonds te sporten of voor het slapen gaan lichte inspanning te doen. Een probleem voor veel mensen is dat zij ‘s avonds nog niet moe genoeg zijn om goed in slaap te komen. Door u in te spannen, kunt u ervoor zorgen dat u eerder in slaap valt. Houd echter voldoende tijd tussen het beëindigen van de inspanning en naar bed gaan. Houd ongeveer een uur aan bij lichte inspanning en twee uur bij sporten.

Consumeer geen cafeïne of alcohol

Sommige van deze 10 slaaptips zijn bijzonder eenvoudig, maar zeer doeltreffend. U denkt er wellicht niet bij na en neemt een lekker wijntje bij het eten of een kop koffie ‘s avonds. Als u niet goed slaapt, kunt u het drinken van koffie en alcohol beter vermijden. Cafeïne zorgt voor energie en dat is net wat u niet wilt wanneer u gaat slapen. Alcohol verhoogt de hartslag, waardoor het lastiger kan worden om de rust te vinden om te slapen.

Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Misschien bent u wel moe en echt aan slaap toe, maar lukt het niet om in slaap te komen. Zorg dan voor zo min mogelijk afleiding. Licht en geluid kunnen ervoor zorgen dat u niet in slaap komt of telkens wakker wordt. Probeer in die gevallen bijvoorbeeld een slaapmasker en/of oordopjes om invloeden van buitenaf.

Mindfulness

Mindfulness is een techniek die tegenwoordig steeds populairder wordt. Hoewel mindfulness oefeningen in tegenstelling tot wat mensen vaak denken niet zijn bedacht met als hoofddoel om te ontspannen, kunnen zij hier wel voor zorgen. Met mindfulness focust u zich bewust op het hier en nu. Wanneer u gaat liggen, kunt u een kwartiertje mindfulness oefeningen doen. Veel mensen raken hier op een aangename manier vermoeid door en zullen hierdoor sneller in slaap vallen.

Ademhalingsoefeningen

Is mindfulness niets voor u? Probeert u dan eens ademhalingsoefeningen. Dit is een onderdeel dat ook in mindfulness terugkomt, maar u kunt de oefeningen ook geïsoleerd uitvoeren. Door u te concentreren op uw ademhaling, zult u rustiger worden en is de kans groot dat u langzaam maar zeker in slaap valt.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *